Mitä on twang laulamisessa ja miksi sitä käytetään laulussa?

Twang, squillo, laulajan formantti… Twangia kutsutaan monella nimellä erilaisten laulutyylien mukaan. Sen hyödyt laulamisessa ovat moninaiset ja sitä voikin kuulla käytettävän niin ooppera-, rock- kuin kansanlaulajankin äänessä. Mitä twang siis on ja miksi sitä käytetään laulamisessa?

Mitä on twang?

Twangin määritelmät vaihtelevat jonkin verran, mutta yleensä sillä kuvataan äänen terävyyttä tai sointikruunua. Sen ansiosta laulajan (tai puhujan) ääni kuuluu paremmin ja selvemmin myös muun äänen yli, kuten oopperalaulaja laulaessaan suuren orkesterin kanssa.

Twang ymmärretään joskus hieman virheellisesti nasaalisoinniksi. Twang ja nasaalisuus ovat kuitenkin kaksi eri asiaa, joskin twangia kuulee usein nimenomaan nasaaliversiona. Twang syntyy ääntöväylän kaventuman myötä ja nasaalius siitä, että ilma virtaa myös nenän kautta ulos laulaessa.

Miksi twangia käytetään?

Twangin avulla laulaja saa lisää kuuluvuutta ääneensä. Se onkin usein osa voimakkaasti laulamista kaikissa laulutyyleissä rockmusiikista oopperaan. Twang auttaa myös selkeämmän artikuloinnin toteuttamisessa ja on iso apu esimerkiksi silloin, kun lauluesitys toteutetaan voimakkaasti kaikuvassa paikassa.

Twang helpottaa myös laulualueen yhdenmukaistamista eli siirtymistä alaäänistä ylä-ääniin ja takaisin ilman suuria kuultavia muutoksia soundissa. Twang voi siis auttaa rekisterivaihdosten yli liikkumisessa ja erityisesti ylä-äänien laulamista. Twangista voi olla myös apua silloin, kun huokoista ääntä halutaan saada kiinteämmäksi.

Miten twang tehdään?

Twang löytyy useimmiten matkimalla. Sitä opetellessa on hyvä tarkkailla itseä, jotta sen käyttöön löytyy mahdollisimman taloudellinen ja ääntä rasittamaton tapa. Laulunopettaja on siinä erinomainen apu.

Lue lisää:

Laulajan formantti: Ilmiön fysiologisia ja akustisia ominaisuuksia

What is “twang”?

Twang – Complete Vocal Institute

The twang factor in country music

Source and filter adjustments affecting the perception of the vocal qualities twang and yawn

Nasality in modal speech and twang qualities: Physiologic, acoustic, and perceptual differences

A Novel Treatment for Hypophonic Voice: Twang Therapy

The Estill Voice Model: Theory & Translation Book

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *